افق فراویژن؛ ارائه دهنده انواع سیستم‌های حضور و غیاب،  کنترل تردد و گیت‌های کنترل تردد  برای حضور و غیاب  و  حضور  و غیاب آنلاین

شناسایی چهره با ماسک

فناوری تشخیص چهره با ماسک!

شناسایی چهره با ماسک (face recognition with mask) بهترین روش تشخیص چهره برای تمام سیستم‌های حضور و غیاب است. ما می‌دانیم که ماسک ‏های صورت به حفاظت افراد در برابر ویروس کرونا کمک می‏کنند و عدم شناسایی افراد با ماسک موجب استقبال از حضور و غیاب اثر انگشتی شد. یک مطالعه مقدماتی از انستیتوی ملی استاندارد و فناوری، تجزیه و تحلیل کرد که چگونه فناوری تشخیص چهره، چهره افراد را هنگامی که ماسک بر روی صورت دارند، شناسایی می‏‌کند.

به طور کلی الگوریتم‏ های شناسایی چهره که قبل از همه گیری ویروس کرونا طراحی شده‏ بودند، سعی در شناسایی چهره‏ با ماسک داشتند. اما این بیماری همه گیر و استفاده از ماسک باعث می‏شود فناوری تشخیص چهره از گذشته هم قدرتمندتر عمل کند.

آلبرت فاکس مدیر اجرایی پروژه نظارت بر این فناوری گفت: “در حال حاضر یک رقابت جهانی برای توسعه نرم افزار شناسایی چهره وجود دارد که می‏تواند افراد را، حتی با وجود پوشیدن ماسک شناسایی کند.”

خطایی که در سیستم تشخیص چهره به خاطر پوشیدن ماسک به وجود می‏آید، چندان تعجب آور نیست. هر کسی که سعی دارد آیفون خود را با آی دی فیس (ID face) هنگام پوشیدن ماسک قفل کند،

می‏داند این فناوری در سناریوی جدید شکست خورده است. محققان توضیح می‏دهند که به طور کلی الگوریتم ‏های تشخیص چهره برای شناسایی افراد بر اساس جنبه‏ های هندسی صورت، انجام می‏گیرد. ماسک صورت بخش بزرگی از آنچه الگوریتم سعی در تجزیه و تحلیل دارد، یعنی بینی و دهان را پنهان می‏کند. با ما در وب سایت افق فراویژن همراه باشید.

تجزیه و تحلیل‏های شناسایی چهره با ماسک

اینکه تا چه اندازه ماسک ‏های صورت می‏توانند، الگوریتم‏ های شناسایی چهره را تغییر دهند بسیار اهمیت دارد. اکنون تحقیقات نشان می‏دهد ماسک در برخی از دستگاه کنترل ورود و خروج تشخیص چهره یک مانع برای تأیید هویت افراد است. یک مطالعه بر روی یک میلیون نفر برای سنجش دقت سیستم شناسایی چهره با ماسک انجام شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که پوشیدن ماسک می‏تواند دقت الگوریتم ‏های تشخیص چهره را کاهش دهد. علاوه بر این با آزمایش 89 الگوریتم شناسایی چهره در کسب و کارها مشخص شد این سیستم خطای بین 5 تا 50 درصد را هنگام تطابق چهره‏ ها با ماسک‏‏ های پوشیده شده، دارد.

الیته عملکرد این سیستم در برخی از کسب و کارها بهتر از سایرین است. این امر به دلیل شکل و رنگ ماسک است. تشخیص چهره در مورد افرادی که ماسک‏ های گرد استفاده می‏کنند، دقیق تر است.

از طرف دیگر الگوریتم ‏ها در تشخیص چهره افرادی که از ماسک آبی روشن استفاده می‏کنند نسبت به افرادی که از ماسک‏ های سیاه استفاده می‏کنند، دقیق‏تر هستند.

به طور کلی به نظر می‏رسد این شواهد برای افرادی که نگران حریم خصوصی خود هستند، خبر خوبی است.

زیرا به احتمال زیاد این خطاها موقتی هستند، زیرا شرکت‏ هایی که فناوری تشخیص چهره را ارائه می‏دهند، برای تطبیق بهتر الگوریتم ‏ها با یکدیگر در رقابت هستند تا به بهترین شکل، چهره ‏های پوشیده شده با ماسک را شناسایی کنند.

مشکل شناسایی چهره با ماسک

از زمان شروع شیوع کرونا خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با روندی کاهشی مواجه شد چراکه این دستگاه‌ها دیگر قادر به شناسایی درست افراد با وجود ماسک نداشتند. بنابراین تعدادی زیادی از شرکت‏ های تشخیص مثل شرکت های انگلیسی، امریکایی و چینی تلاش کردند توانایی خود در تشخیص افرادی که ماسک دارند را افزایش دهند.

شاتون مدیر عامل شرکت ترو فیس (true face) گفت من فکر می‏کنم که مشکل شناسایی چهره با ماسک قابل حل است و فقط به تلاش‏ های تحقیق توسعه بیشتری نیاز دارد.

همچنین انستیتوی ملی استاندارد و فناوری اظهار کرد رقابت بر روی پیشرفت فناوری شناسایی چهره با ماسک مدت کوتاهی است که در حال انجام است و محققان انتظار دارند که این فناوری در شناسایی چهره با ماسک پیشرفت زیادی خواهد کرد و این انستیتو قصد دارد الگوریتم‏ های بیشتری را به روز رسانی کند تا چهره افراد را که با ماسک پوشیده شده، شناسایی کند.

محققان برای این کار از عکس‏ های ارسالی افرادی که صورت آن‏ها با ماسک پوشیده، استفاده می‏کنند و از آن‏ها برای ساخت پایگاه داده تصاویر در جهت بهبود عملکرد الگوریتم‏ های تشخیص چهره استفاده می‏کنند.

این اولین بار نیست که تشخیص چهره افراد با مشکل مواجه شده است. سالهاست که سیستم‏ های تشخیص چهره به دلیل ناسازگاری در مورد چهره زنان، رنگ پوست افراد و به ویژه زنان با پوست تیره، با مشکل عدم تشخیص صحیح چهره مواجه است.

بهترین نرم افزار حضور و غیاب تحت اینترنت را از ما بخواهید.

یکی از محققان بیان کرد که موضوع ماسک تنها یک یادآوری برای این است که به متخصصان نشان دهد این فناوری هنوز به طور کامل توسعه نیافته است.

اگر فناوری شناسایی چهره با ماسک تکمیل شود، می‏تواند خطرناک هم باشد، زیرا قدرت نظارت در سازمان‏ها به میزان قابل توجهی کاهش می‏یابد.

شناسایی با ماسک بر روی چهره

از زمان شیوع بیماری کرونا و اجباری شدن استفاده از ماسک صورت بهداشتی، فناوری تشخیص چهره دچار دگرگونی شده است. بسیاری از شرکت‌های بززگ ارائه دهنده‌ی فناوری تشخیص چهره با این چالش رو به رو شده‌اند که چگونه باید این عمل را در صورت داشتن ماسک صورت انجام دهند. بهترین خدمات اتوماسیون اداری را با شرکت افق فراویژن تجربه کنید.

البته بسیاری از این شرکت‌ها ادعا نموده‌اند که محصولات و فناوری آن‌ها حتی با ماسک نیز قابلیت تشخیص چهره را دارا می‌باشد و شیوع کرونا تأثیر چندانی بر پیشرفت آن‌ها در رابطه با فناوری تشخیص چهره نگذاشته است.

آنان معتقداند فناوری تشخیص چهره‌ی آ‌ن‌ها قابلیت تشخیص چهره از روی ابرو و عنبیه‌ی چشم و یا گونه‌ها را دارا است.

تنها اشکالی که در این مورد وارد است، این است که وقتی افراد دارای ماسک صورت، حجاب اسلامی یا هرگونه پوشش دیگری که موجب کاور شدن چهره می‌گردد مقابل دستگاه تشخیص چهره قرار می‌گیرند، مدت زمان تشخیص چهره کمی بیشتر از حالت عادی می‌باشد.

برای مثال در حالت عادی نیم ثانیه زمان لازم است تا چهره تشخیص داده شود اما با وجود پوششی مثل ماسک بر روی صورت این زمان بیشتر می‌شود. البته شرکت‌های مدعی این فناوری اظهار امیدواری کرده‌اند تا در به روزرسانی‌های آینده‌ی خود این مشکل را نیز برطرف نمایند.

به روزرسانی الگوریتم تشخیص چهره

از طرفی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز دستگاه کنترل تردد بسیاری از این شرکت‌ها قابلیت تشخیص چهره با وجود عینک و کلاه را دارا بوده و از این رو شیوع بیماری کرونا و همه گیر شدن استفاده از ماسک بهداشتی اختلالی در روند کاری آن‌ها ایجاد نکرده است.

یکی از روش‌هایی که شرکت‌های بزرگ برای حل این مشکل در پیش گرفتند این بود که از تصاویر افراد در شبکه‌های اجتماعی برای تغییر و به روزرسانی الگوریتم خود استفاده نمودند.

پس از شیوع بیماری کرونا بسیاری از تصاویر سلفی افراد در شبکه‌های اجتماعی همراه با ماسک بود و این شرکت‌ها با استفاده از این تصاویر سعی در به روزرسانی فناوری تشخیص چهره‌ی خود دارند. حتی بسیاری از آن‌ها از کاربران خود درخواست نمودند تا تصاویر سلفی با ماسک صورت برای آن‌ها ارسال کنند.

چالش پیش روی امروز دنیای تکنولوژی، تشخیص چهره با ماسک

دستگاه‌های حضور و غیاب انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها تنها با اثر انگشت یا کارت کار می‌کنند و برخی دیگر دارای صفحه کلیدی می‌باشند که کارمندان کد مختص به خودشان را وارد کرده و حضور و غیاب خود را ثبت می‌کنند. اما برخی از این دستگاه‌ها قابلیت تشخیص چهره را نیز دارا می‌باشند.

البته ناگفته نماند که انواع چند منظوره‌ی این دستگاه‌ها نیز در بازار موجود بوده و ممکن است تمامی قابلیت‌های ذکر شده را به طور یکجا دارا باشد.

در رابطه با آن دسته از دستگاه‌هایی که قابلیت تشخیص چهره دارند مشکلاتی وجود دارد. برای مثال اگر صورت افراد با چیزی پوشیده و کاور شود،

دستگاه عملکرد درستی را نشان نمی‌دهد. این مشکل زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که دلیل شیوع بیماری کرونا استفاده از ماسک بهداشتی الزامی بوده و از طرفی استفاده از قابلیت‌های دیگر دستگاه از جمله تشخیص اثر انگشت و کارت موجب انتقال آلودگی و شیوع بیشتر بیماری می‌شود.

از آنجایی که نمی‌توان استفاده از ماسک را در دوران شیوع کرونا نادیده گرفت، باید به دنبال راه حلی برای حل این مشکل بود.

به هر حال دستگاه‌ و اپلیکیشن حضور و غیاب تشخیص چهره از این امر مستثنی نبوده و با شیوع بیماری کرونا گاهاً دچار اختلالاتی شده‌اند.

البته تمام این‌ها با توجه به شرکت توصعه دهنده‌ی فناوری تشخیص چهره‌ی شرکت مربوطه متفاوت می‌باشد. ممکن است بعضی از این دستگاه‌ها دارای فناوری پیشرفته‌تری باشند و اختلالی در روند کاری آن‌ها ایجاد نشده باشد یا در عین حال ممکن است برخی دیگر از این دستگاه‌ها که دارای فناوری ضعیف‌تری میباشند و با شیوع بیماری کرونا و استفاده از ماسک دچار اختلالات جدی شده باشند.

منابع: https://vox.com

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب
آخرین بلاگ های فراویژن