افق فراویژن؛ ارائه دهنده انواع سیستم‌های حضور و غیاب،  کنترل تردد و گیت‌های کنترل تردد  برای حضور و غیاب  و  حضور  و غیاب آنلاین

بازیابی رمز دستگاه حضور و غیاب (Training to recover the password of the attendance device) به فرایندی گفته می‌شود که طی چند مرحله می‌توانید اقدام به ریست فکتوری دستگاه ساعت زنی کرده و رمز آن را بازیابی کنید. آموزش ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب در چند گام آسان و راحت برای مدیریت بهتر نیرو انسانی از سوی افق فراویژن ارائه شده است. کار اصلی دستگاه‌های حضور و غیاب، کنترل تردد پرسنل سازمان‌ها است، به همین دلیل نقش مهمی در برقراری نظم و امنیت سازمان‌ها دارند. علاوه بر ایجاد نظم، مدیران به کمک سیستم کنترل تردد، در پایان هر ماه حقوق و دستمزد پرسنل را محاسبه می‌نمایند؛ زیرا در این دستگاه اطلاعاتی نظیر ساعت ورود-خروج و تعداد مرخصی‌ها به طور دقیق در پایگاه داده آن ثبت شده است. فرقی ندارد که قصد بازیابی رمز سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره، دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی، یا دیگر انواع دستگاه حضور و غیاب را داشته باشید؛ در هر صورت با این آموزش می‌توانید رمز دستگاه خود را بازیابی کنید.

با توجه به موارد گفته شده، امنیت دستگاه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و از اطلاعات آن باید محافظت شود. به همین منظور دستگاه‌های حضور و غیاب دارای یک پسورد اصلی یا همان رمز مادر هستند و جهت جلوگیری از هک شدن یک پسورد از ترکیب عدد و حروف برای آن در نظر گرفته می‌شود. پس از وارد کردن پسورد اصلی می‌توان به منو و سایر تنظیمات دستگاه دسترسی پیدا کرد.

معمولا در سازمان‌ یا شرکتی که از دستگاه کنترل تردد استفاده می‌شود، عضوی به عنوان مدیر دستگاه حضور و غیاب فعالیت دارد. در واقع به منظور جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات، فقط باید مدیر سازمان و سرپرست دستگاه، از پسورد اصلی و رمز عبور دستگاه اطلاع داشته باشند.

گاهی اوقات به دلیل فراموش شدن رمز یا حضور پیدا نکردن سرپرست دستگاه، امکان استفاده از دستگاه حضور و غیاب وجود ندارد. برای جلوگیری از  بی‌نظمی در اولین فرصت باید رمز مادر و پسوردی که مسئول یا مدیر برای دستگاه در نظر گرفته، بازیابی یا ریست (Reset) شود.

در این مطلب می‌خواهیم به شما آموزش دهیم اگر سرپرست دستگاه حضور نداشت باید چه اقداماتی انجام دهید و نحوه بازیابی رمز دستگاه حضور و غیاب را بررسی نماییم. همچنین اگر می‌خواهید اقدام به دانلود رایگان فایل اکسل ورود  و خروج پرسنل کنید، به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

آموزش بازیابی کد دستگاه حضور و غیاب

همانطور که گفتیم در سازمان فردی به عنوان سرپرست دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی یا تشخیص چهره، فعالیت دارد و تمام امور مربوط به دستگاه به عهده او است. به عنوان مثال، گاهی ممکن است به دلیل حوادث غیر منتظره مانند تصادف، به هیچ روشی امکان دسترسی به سرپرست تا مدت‌ها وجود نداشته باشد. در چنین موقعیتی برای استفاده از دستگاه، باید رمز آن ریست شود.

البته از بین نرفتن اطلاعات پس از انجام این کار نیز بسیار مهم است. در این بخش می‌خواهیم با سه روش بازیابی کد دستگاه حضورغیاب که در آن اطلاعات پرسنل، تعداد مرخصی‌ها و ساعت ورود-خروج حفظ خواهد شد، شما را آشنا کنیم. این سه روش عبارت‌ است از:

    1. 1.     روش سوئیچ Tamper

    1. روش دسترسی به کمک نرم افزار

    1. روش مبتنی بر زمان

روش سوئیچ Tamper

گاهی امکان اتصال به انواع نرم افزار ثبت تردد بدون دستگاه  مانند نرم افزار ورود و خروج پرسنل اندروید وجود ندارد یا اینکه نمی‌توان به کامپیوتر یا لپ تاپ دسترسی داشت، در چنین مواقعی بهترین کار استفاده از روش سوئیچ Tamper برای حذف یا باز کردن قفل دستگاه است. البته این روش زمانی کاربرد دارد که دستگاه حضور و غیاب دارای کلید یا سوئیچ Tamper باشد. در صورتی که دستگاه دارای کلید مورد نظر است، برای بازیابی کد باید مراحل زیر طی شود:

    1. دستگاه حضور و غیاب خاموش شود.

    1. کلید Tamper فشرده شود تا دستگاه مجدد روشن شود.

    1. در  این مرحله در صورتی که دستگاه در حالت بوت قرار گرفت و صفحه اصلی ظاهر شد باید کلید مورد نظر رها شود.

    1. پس از گذشت 40 ثانیه باید دکمه Menu فشرده شود.

    1. در این مرحله می‌توان وارد بخش مدیریت دستگاه شد و تنظیمات آن را تغییر داد.

 روش دسترسی به کمک نرم افزار

استفاده از نرم افزار، یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توان بدون پاک شدن اطلاعات، رمز دستگاه را بازیابی کرد. برای انجام این روش، دستگاه موردنظر باید قابلیت اتصال به کامپیوتر یا لپ تاپ را داشته باشد. پس اگر دستگاه، چنین ویژگی را دارد برای بازیابی کد، باید مراحل زیر به ترتیب انجام شود:

    1. دستگاه حضور و غیاب باید با استفاده از کابل شبکه به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل گردد.

    1. 2.      نرم افزار ثبت حضور و غیاب متناسب با دستگاه باز شود.

    1. مسیر Device>Add New Device>Add the IP>ok در دستگاه طی شود.

    1. سپس باید گزینه Added Device انتخاب شود و بر روی  عبارت Connect کلیک شود.

    1. وضعیت اتصال دستگاه بررسی شود.

    1. پس برقراری اتصال باید مسیر  Device Management>AC Manage>Advanced Function>Clear Admin>OK در نرم افزار طی شود.

    1. حال می‌توان رمز مدیریت را پاک کرد یا تغییر داد. در صورتی که تمایل دارید کلیه داده‌های دستگاه را پاک نمایید باید بر روی گزینه  INITIALIZE کلیک کنید.

روش مبتنی بر زمان

برای انجام این روش نیازی به نرم افزار  ورود و خروج اندروید یا کلید مخصوص نیست، بلکه با یک محاسبه ریاضی ساده می‌توان رمز دستگاه حضور و غیاب را بازیابی کرد، بدون آن که اطلاعات از بین برود.

    1. قبل از انجام هر کاری باید زمانی را که بر روی صفحه دستگاه نمایش داده شده را بررسی کرد.

    1. به عنوان مثال اگر بر روی نمایشگر ساعت 12:50 باشد، باید عدد 1250 از 9999 کسر شود.

    1. 3.    9999-1250= 8749 ، حاصل این عبارت عدد  8749 می‌شود.

    1. حال باید عدد 8749 در خودش ضرب شود 8749×8749= 76,545,001

    1. عدد به دست آمده به عنوان رمز عبور فوق العاده باید وارد گردد.

    1. پس از ورود رمز، باید کلید Menu را فشار داد و عدد 8888 وارد کرد و کلید ok را فشرد.

    1. پس از وارد کردن رمز فوق العاده و کلید ok می‌توان وارد منو دستگاه شد و رمز سرپرست دستگاه را پاک کرد.

توجه داشته باشید که برندهای  دستگاه حضور و غیاب پرسنل می‌تواند خیلی تاثیر زیادی در نوع ریست کردن دستگاه داشته باشد.

بازیابی رمز دستگاه حضور و غیاب  در نبود سرپرست دستگاه

در صورتی که سرپرست دستگاه رمز را فراموش کرده یا امکان بیان رمز وجود ندارد، از  چهار راه می‌توان رمز دستگاه را  ریست (Reset) کرد:

    1. معمولا رمز اصلی دستگاه حضور و غیاب در کاتالوگ آن درج می‌شود، با مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه می‌توان رمز اصلی آن را پیدا کرد.

    1. مراجعه به شرکتی که دستگاه از آن خریداری شده یا شرکت‌هایی که کار پشتیبانی سیستم حضور و غیاب را انجام می‌دهند، بهترین راه برای بازیابی رمز دستگاه است.

    1. بازیابی از طریق نرم افزارهای حضور و غیاب یکی دیگر راه‌هایی است که می‌توان رمز دستگاه را بازیابی کرد.

    1. ریست فکتوری یا بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، نیز یکی از راه‌های دسترسی به دستگاه حضور و غیاب است.

ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب

گاهی اوقات به هیچ روشی، امکان دسترسی به رمز اصلی دستگاه وجود ندارد یا دستگاه دچار مشکلاتی شده که نمی‌توان آن‌ها را برطرف کرد. در چنین مواقعی انواع دستگاه حضور و غیاب مانند دستگاه حضور و غیاب در مدرسه هوشمند باید به تنظیمات اصلی کارخانه بازگردد یا به اصطلاح ریست فکتوری شود. این کار به دو روش نرم افزاری و سخت افزاری انجام می‌شود:

    1. روش نرم افزاری: در این روش باید به قسمت تنظیمات دستگاه مراجعه کرد و گزینه ریست (Reset) یا همان بازگردانی به حالت اولیه را انتخاب کرد.

    1. روش سخت افزاری: این روش زمانی به کار برده می‌شود که امکان دسترسی به منوی تنظیمات وجود نداشته باشد. برای بازگردانی به تنظیمات کارخانه باید دکمه reset که در پشت یا زیر دستگاه قرار دارد را به مدت چند ثانیه فشرد و ثابت نگه داشت، تا دستگاه ثبت تردد ریست فکتوری شود.

 نکته مهم در مورد ریست فکتوری

زمانی که دستگاه کنترل تردد به حالت تنظیمات کارخانه بازمی‌گردد تمام اطلاعات پرسنل مانند شیفت‌های کاری، تعداد روزهای مرخصی، ساعت‌های ورود-خروج و هر اطلاعات دیگری که در آن ذخیره شده باشد، از بین می‌رود. در نتیجه فقط زمانی که دیگر هیچ راه حلی وجود نداشت باید از این روش استفاده کرد. همچنین بهتر است همیشه از اطلاعات دستگاه بکاپ‌گیری یا همان پشتیبان‌گیری شود.

نوع های مختلف دستگاه ساعت زنی می‌تواند در نوع کارکرد دستگاه و همچنین نحوه پیاده سازی ریست فکتوری دستگاه تاثیر بسیاری داشته باشد.

آنچه در مقاله بازیابی رمز حضور و غیاب دستگاه بیان شد

امروزه دستگاه‌های حضور و غیاب به عنوان یک وسیله ضروری برای سازمان‌ها شناخته می‌شوند، زیرا اطلاعات مهمی مانند ساعت تردد پرسنل و تعداد مرخصی‌های آن‌ها را در خود ثبت می‌کنند‌. جهت عملکرد بهتر دستگاه و حفاظت از اطلاعات آن، در سازمان فردی به عنوان مدیر یا سرپرست دستگاه فعالیت دارد. تعریف کردن رمز عبور و به خاطر سپردن رمز مادر دستگاه جزو وظایف سرپرست به حساب می‌آید.

همچنین برای اطلاع از قیمت دستگاه حضور و غیاب کافی است با ما تماس بگیرید.

گاهی به دلیل مواردی ممکن است سرپرست رمز‌های مورد نظر را فراموش کند یا اینکه امکان حضور در محل کار خود را نداشته باشد. در چنین مواقعی به منظور جلوگیری از اختلال در کنترل پرسنل، رمز دستگاه باید  ریست (Reset) شود. البته این عمل باید به گونه‌ای باشد که اطلاعات دستگاه از بین نرود. معمولا به سه روش روش سوئیچ Tamper، روش دسترسی به کمک نرم افزار، روش مبتنی بر زمان نیز می‌توان این کار را انجام داد.

5/5 - (1 امتیاز)
شرکت افق فرا ویژن