افق فراویژن؛ ارائه دهنده انواع سیستم‌های حضور و غیاب،  کنترل تردد و گیت‌های کنترل تردد  برای حضور و غیاب  و  حضور  و غیاب آنلاین



یکی از انواع معروف و پر کاربرد سنسورهای اثر انگشتی، سنسور اثر انگشت نوری است. سنسور های اثر انگشت نوری با نام دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی نوری (Optical fingerprint attendance device) هم شناخته می شوند. از این سنسورها در بسیاری از دستگاه‌های احراز هویت اثر انگشتی و دستگاه حضور غیاب استفاده می شود. استفاده از  این سنسورها در کنار یک جدول حضور و غیاب کار مدیریت پرسنل را برایتان بسیار ساده‌تر خواهد کرد. در ادامه به تعریف این سنسورها و مزایا و معایب آن ها پرداختیم. افق فراویژن در این مقاله تمام اطلاعاتی که درباره سیستم حضور و غیاب اثر انگشتی نوری لازم است بدانید را در اختیار شما قرار داده است.

سنسور اثر انگشت نوری چیست؟

سنسورهای اثر انگشت نوری یکی از انواع معمول و بسیار پر کاربرد اسکنرهای اثر انگشت هستند که از طریق بازتاباندن نور ال ای دی روی اثر انگشت تصویر آن را برداشته و در داخل دیتابیس اسکنر اثر انگشت ثبت می کنند. این سنسور قادر به تشخیص و بازسازی تصویر اثر انگشت از طریق عکسبرداری با نور هستند.

در این سنسورها از فناوری مشابه با فناوری دوربین عکاسی استفاده می شود. در اسکنرهای اثر انگشت نوری از دوربین های cmos یا ccd استفاده شده است.

در این روش با عکسبرداری از تصویر اثر انگشت و تبدیل آن به سیگنال های الکتریکی کار احراز هویت و شناسایی اثر انگشت فرد انجام می شود. بسیاری از دستگاه های حضور و غیاب از این اسکنرها بهره می برند.

درست همانند دوربین های عکاسی دیجیتال، سنسورهای اثر انگشت هم دقت های متفاوتی دارند و وضوح تصویری آن ها باعث تفاوت در عملکرد دستگاه می شود.

در واقع در این سنسورها نور از یک منبع نوری به سطح سنسور که با دست در تماس است تابانده شده و در ادامه بازتاب نوری که به سمت گیرنده می رود در سنسور گیرنده که مثلا می تواند همان دستگاه ورود و خروج باشد تحلیل شده و در نهایت تصویر نهایی از اثر انگشت در سیستم ثبت می شود. خرید نرم افزار حضور و غیاب می‌تواند کارکرد مناسب‌تری را برای دستگاه شما ایجاد کند.

انواع سنسورهای اثر انگشت نوری

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی نوری (سنسور) را می توان از نظر تحلیل و شناسایی اثر انگشت به دو دسته عمده تقسیم بندی کرد. این دو دسته از قرار زیر است:

دسته اول: دسته اول سنسورهایی هستند که عملیات تطبیق و شناسایی اثر انگشت در خود سنسور انجام می شود.

دسته دوم: در دسته دوم بر عکس دسته اول فرآیند تطبیق و شناسایی اثر انگشت در بیرون از سنسور و در سیستمی جداگانه انجام می شود. در این دسته سنسور فقط کارش ثبت اثر انگشت است. در دستگاه های ورود و خروج اثر انگشت نوری از هر دو این سنسورهای می توان استفاده کرد.

فناوری ثبت اثر انگشت نوری در دستگاه های حضور و غیاب

سنسورهای نوری که در دستگاه ورود و خروج نصب می شوند در واقع وظیفه تشخیص اثر انگشت و شناسایی فرد را بر عهده دارند. شیوه کار آن ها بدین صورت است که تنها کافیست یک بار تصویر اثر انگشت توسط دستگاه گرفته شود و سپس دستگاه این تصویر را به صورت ضبط شده در دیتابیس خود نگه خواهد داشت.

این تصویر ثبت شده به دستگاه کمک می کند تا در مراجعات بعدی فرد به دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی نوری و قرار دادن اثر انگشت روی دستگاه تنها به تحلیل و بررسی اثر انگشت و تطبیق آن با تصاویر ثبت شده در دیتابیس بپردازد.

در واقع فردی که اثر انگشتش از قبل در سیستم ثبت شده باشد در این مرحله تصویر اثر انگشت او با تصاویر موجود در پایگاه داده مقایسه می شود و اگر مطابقتی مشاهده شود نام او ثبت خواهد شد.

مزایای استفاده از سنسور اثر انگشت نوری

سنسور اثر انگشت نوری مزایای بسیاری دارد و همین مزایا هم باعث شده که به محبوب ترین سیستم در ساخت دستگاه های حضور و غیاب تبدیل شوند. اما مزایای مختلف این سنسورها به شرح زیر است:

دقت و سرعت عمل بالا:

سنسورهای اثر انگشت نوری دقت و سرعت عمل بسیار بالایی به نسبت دیگر سنسورها و دستگاه‌های حضور و غیاب مانند دستگاه ورود و خروج تشخیص چهره دارند.

مقاوم در برابر تخریب اموال عمومی:

این سنسورها مقاومت بسیار در تخریب اموال عمومی دارند و برای همین در محیطهای پر تردد می توان از آن ها استفاده کرد و نگران خرابی آن ها نباشید.

حساسیت قابل تغییر:

بر خلاف سنسورهای اثر انگشت خازنی، حساسیت سنسور اثر انگشت نوری قابل تغییر است. به این صورت که می توان برای سنسور تعریف کرد که دستگاه با تطابق چند درصدی با اثر انگشت های اولیه، اثر انگشت افراد را بپذیرد.

همچنین می توان حساسیت اسکنر در دقت تصویربرداری را هم تنظیم کرد و به همین دلیل می توان سرعت عمل دستگاه را هم بالا برد. همچنین می توان با توجه به شرایط موجود این مقادیر را به دلخواه تنظیم کرد.

نوع صفحه ثبت اثر انگشت آن ها قابل تغییر است:

یعنی شما می توانید از شرکت سازنده بخواهید که صفحه ثبت اثر انگشت را به صورت سفارشی در اندازه دلخواهتان طراحی بکند.

در مقایسه با دستگاه ثبت اثر انگشت آلتراسونیک، دستگاه های ثبت اثر انگشت نوری خیلی ارزان تر هستند. به همین دلیل سازندگان می توانند با قرار دادن اسکنرهای نوری اثر انگشتی قیمت دستگاه ها را پایین بیاورند.

اندازه این اسکنرها خیلی کوچک است و جای بسیار کمی را می گیرد. ماژول نوری کمتر از یک میلی متر فضا را اشغال می کند.

معایب استفاده از سنسور اثر انگشت نوری

با اینکه مزایای سنسور اثر انگشت نوری کم نیست، اما این دستگاه ها معایبی هم دارند. در ادامه به معرفی و بررسی این معایب پرداخته ایم.

مشکل اصلی این اسکنرها دو بعدی بودن تصویر به دست آمده از آنهاست و به همین دلیل می توان به طرق مختلف سنسورهای اثر انگشت نوری را فریب داد. مثلا شما می توانید با ساختن مدل هایی از اثر انگشت یا در مواردی با عکس های با کیفیت بالا دستگاه را فریب بدهید.

دوربین های CCD کار شده در این دستگاه ها قادر نیستند تفاوت بین عکس و اثر انگشت را تشخیص بدهند. البته می توان با برخی فناوری ها و آزمایش ها کاری کرد که دقت بالاتر برود. اما با این وجود برای ادارات خیلی امنیتی بهتر است از این نوع دستگاه ها استفاده نشود.

بر همین اساس می توان گفت که اسکنرهای اثر انگشت نوری به نسبت اسکنرهای خازنی و فراصوتی امنیت پایین تری دارند.

در دو مدل دیگر با توجه به فناوری های به کار رفته دقت عمل دستگاه بسیار بالاست و فریب دادن دستگاه ممکن نیست. اسکنرهای اثر انگشت نوری به نسبت اسکنرهای خازنی و اسکنرهای جدیدتر فراصوتی سرعت پایین تری دارند.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت نوری از چه نوع سنسورهایی برای شناسایی افراد استفاده می‌کند؟

به طور کلی سیستم کنتر ل تردد اثر انگشت نوری از دو نوع سنسور استفاده می‌کند. نوع اول سنسورهایی که فرآیند شناسایی و تطبیق اثر انگشت در خود آنها صورت می‌گیرد؛ نوع دوم سنسورهایی که تنها اثر انگشت را ثبت می کنند و عملیات شناسایی و تطبیق در دستگاه دیگری انجام خواهد شد.

مهم‌ترین مزایای دستگاه حضورو غیاب اثر انگشت نوری کدام است؟

• سرعت و دقت بالا در احراز هویت و ثبت ساعت ورود و خروج
• امکان تغییر میزان حساسیت سنسور دستگاه در شناسایی اثر انگشت
• قیمت پایین سنسورهای اثر انگشت نوری در مقایسه با دستگاه اثر انگشت آلتراسونیک

به این نوشته امتیاز دهید
شرکت افق فرا ویژن