افق فراویژن؛ ارائه دهنده انواع سیستم‌های حضور و غیاب،  کنترل تردد و گیت‌های کنترل تردد  برای حضور و غیاب  و  حضور  و غیاب آنلاین

گیت کنترل تردد تمام قد (Full Height Turnstile Gate) یکی از انواع گیت‌های امنیتی است که ارتفاع زیادی داشته و در اماکن امنیتی چون فرودگاه‌ها یا مناطق نظامی نصب می‌شود. طراحی این سیستم کنترل تردد مرکز نظامی به‌گونه‌ای است که افراد نمی‌توانند از زیر آن رد شوند یا از گیت بالا بروند. در واقع طول بلند دستگاه مانع ورود افراد متفرقه و پریدن آن‌ها به سمت دیگر می‌شود‌.

گیت کنترل تردد تمام قد به نام‌های گیت حفاظتی، گیت نظامی، گیت قدی فولادی و گیت استادیوم نیز معروف است. سرعت تردد افراد در این مدل گیت کمتر بوده و هر مرتبه تنها یک شخص می‌تواند از زیر آن عبور کند از این‌رو در محیط‌هایی که نیازمند سطح امنیت بالایی بالا هستند، کاربرد دارد.‌

این دستگاه معمولا به صورت یک طرفه یا دو طرفه طراحی می‌شود و بدنه آن از فولاد معمولی، فولاد آنودایز یا استیل ضد زنگ ساخته می‌شود. به همین دلیل مقاومت بالایی در شرایط آب و هوایی مختلف دارد و می‌توانید آن را حتی در فضای بیرون نیز مورد استفاده قرار دهید. تا انتهای این مطلب از سایت افق فراویژن همراه ما باشید.

گیت کنترل تردد تمام قد

ویژگی های گیت کنترل تردد تمام قد

یکی از خصوصیات بارز گیت امنیتی تمام قد تجهیز آن به موانع مکانیکی چرخشی شبیه درب گردان‌های معمولی است. البته با این تفاوت که در هر لحظه تنها یک شخص می‌تواند از زیر آن عبور نماید. در این تجهیزات چندین مانع که به آن‌ها باله می‌گویند، به کار برده می‌شود؛ از این‌رو پس از ورود یک کاربر، دسترسی نفرات بعدی به گیت امکان‌پذیر نیست.

معمولا در هر دقیقه بین ۲۰ تا ۳۵ نفر قادر به عبور از گیت کنترل تردد تمام قد تک محور یا دو محور هستند. البته ناگفته نماند که سرعت شناسایی دستگاه احراز هویت هم بر این مسئله تاثیرگذار است. به طوری‌که در برخی از سیستم‌ها سرعت عبور کاربران به ۶۰ نفر در هر دقیقه نیز می‌رسد.

گیت کنترل تردد تمام قد در مقایسه با سیستم‌های امنیتی اهرمی، شیشه‌ای و… ارتفاع بیشتری دارد. به همین دلیل افراد غیر مجاز نمی‌توانند از بخش‌های بالا، پایین یا کناره گیت به محل حفاظت شده وارد شوند.

علاوه‌برآن عبور اشخاص بدون طی کردن مرحله احراز و تأیید هویت ممکن نیست؛ لذا بالاترین سطح امنیت را برای اماکن حساس همچون مراکز نظامی و تسلیحاتی فراهم می‌آورند. برخی از افراد این مدل گیت را با گیت ضد انتحاری اشتباه می‌گیرند؛ در صورتی که این دو مورد از برخی جوانب با یکدیگر متفاوت هستند.

ویژگی مثبت دیگر گیت تمام قد این است که می‌توانید آن‌ها را به انواع مختلف سیستم‌ها متصل نمایید. از جمله این دستگاه‌ها مواردی نظیر کنترل دسترسی، اسکن کف دست، کارتخوان، تشخیص چهره، اثر انگشت، تشخیص عنبیه و… هستند. در این حالت با شناسایی فرد از طریق دستگاه احراز هویت و پس از تایید آن، سیگنالی برای گیت فرستاده می‌شود تا کاربر بتواند از محدود امنیتی عبور کند.

کاربرد گیت تمام قد

همان طور که گفته شد، سرعت عبور گیت تمام قد نسبت به سایر سیستم‌های امنیتی کمتر است. لذا اغلب در محیط‌هایی به کار می‌رود که نیاز به سطح امنیتی بسیار بالایی دارند. خرید گیت کنترل تردد تمام قد برای مکان‌های زیر الزامی است:

  1. اماکن عمومی مانند: استادیوم‌های ورزشی، باشگاه‌های ورزشی (گیت کنترل تردد باشگاه ورزشی می‌تواند از نوع تمام قد یا دیگر انواع مدل‌های آن باشد.)، موزه مجموعه‌های تفریحی، استخرها، شهربازی‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها
  2. مراکز امنیتی نظیر: سفارتخانه‌ها، پادگان‌ها، زندان‌ها، وزارتخانه‌ها، پایگاه‌های نظامی
  3. سازمان‌های مختلف مثل: شرکت‌هایی با تعداد پرسنل بالا، موسسات تحقیقاتی، مراکز تجاری، بانک‌ها
  4. پایانه‌های حمل و نقل همچون: ایستگاه راه آهن شهری، ایستگاه اتوبوس، ایستگاه مترو (گیت کنترل تردد پروانه ای)
کاربرد گیت تمام قد

انواع گیت های کنترل تردد تمام قد

برای گیت کنترل تردد امنیتی دسته‌بندی‌های مختلفی را می‌توان در نظر گرفت که در ادامه آن‌ها را تشریح خواهیم کرد.

تقسیم بندی گیت نظامی بر اساس مکانیزم کنترل

مکانیزم در بخش بالایی گیت تمام قد نصب می‌شود و وظیفه کنترل آن را بر عهده دارد. به نحوی که کاربران نمی‌توانند مکانیزم را از پایین ببینند یا به آن دسترسی داشته باشند. انواع گیت های کنترل تردد تمام قد بر طبق حالت کنترل مکانیزم شامل سه دسته زیر هستند:

  1. گیت تمام قد مکانیکی
  2. گیت تمام قد نیمه اتوماتیک
  3. گیت تمام قد تمام اتوماتیک

گیت‌های اتوماتیک در واقع نوعی دروازه گردان تمام قد به شمار می‌رود که به مکانیزم گردان کاملا خودکار مجهز شده‌اند. به گونه‌ای که کل فرآیند دستگاه گردان از طریق موتور تعبیه شده در آن انجام می‌پذیرد. پس این امکان برای کاربر فراهم است که چرخ گردان‌های گیت را به صورت اتوماتیک کنترل نماید.

در مدل‌های نیمه اتوماتیک هم زمانی که سیگنال عبور فرد به دستگاه ارسال می‌شود، مانع گیت حدود ۱۵ درجه حرکت می‌کند. در این حالت کاربر می‌تواند باله را اندکی با دست بفشارد تا بتواند از زیر آن عبور نماید.

انواع گیت های کنترل تردد تمام قد بر اساس زاویه چرخش

بر اساس زاویه چرخش نیز انواع گیت های امنیتی عبارتند از:

در این مدل گیت تردد تمام قد چهار مانع یا میله مسدودکننده به کار برده شده که قادرند ۹۰ درجه بچرخند. در گیت ۹۰ درجه مقدار متریال به کار برده شده بیشتر است، بنابراین با قیمت گران‌تری نسبت به گیت ۱۲۰ درجه به فروش می‌رسد.

در این نوع سیستم امنیتی میله‌های دستگاه ۱۲۰ درجه می‌چرخند و پس از عبور کاربر به طور اتوماتیک قفل می‌شوند.

دسته بندی گیت های کنترل تردد تمام قد بر اساس تعداد لاین

انواع گیت های کنترل تردد تمام قد بر اساس تعداد لاین شامل مدل‌های زیر هستند:

گیت کنترل تردد تمام قد تک راهرو تنها یک لاین جهت رفت و آمد افراد دارد. این تجهیزات دربردارنده یک بدنه مسدود کننده از جنس فولاد ضد زنگ به همراه مکانیسم چرخشی کنترلی هستند.

این مدل نیز همان‌طور که از این آن مشخص است، دارای دو لاین برای ورود و خروج کاربران بوده، یعنی عبور کاربران در کانال‌های چپ و راست دستگاه کنترل می‌شود‌. گیت کنترل تردد دولاین از یک سیستم کنترل مکانیزم دوگانه به اضافه دو دسته بدنه مسدود کننده تشکیل شده است.

نحوه عملکرد گیت امنیتی تمام قد چگونه است؟

نحوه کارکرد گیت کنترل تردد نظامی به این صورت است که پس از تایید احراز هویت فرد سیگنالی به سمت دستگاه فرستاده می‌شود. سپس موانع گیت به طور کاملا اتوماتیک و طی یک زاویه خاص در جهت جلو حرکت می‌کنند تا فضای مورد نیاز برای عبور کاربر به وجود بیاید. بسته به مدل گیت کنترل تردد تمام قد زاویه چرخش میله‌های مسدود کننده می‌تواند ۱۲۰ درجه یا ۹۰ درجه باشد.

البته در مدل‌های نیمه اتوماتیک پس از تایید شدن هویت کاربر و آزادسازی قفل موانع، فرد باید مقداری میله مسدود کننده را با دست خود فشار دهد تا بتواند از لاین دستگاه عبور نماید. به طور کلی نحوه عملکرد گیت امنیتی تمام قد به صورت زیر است:

  1. ابتدا منبع تغذیه گیت را روشن نمایید تا دستگاه در حالت آماده به کار قرار گیرد.
  2. شخصی که قصد دارد از گیت عبور کند، بسته به نوع سیستم باید اثر انگشت، کارت یا سایر شناسه‌ها را به اکسس کنترل که در بخش کناری دستگاه قرار گرفته، نشان دهد. چنانچه شناسه کاربر توسط سیستم امنیتی تایید گردد، سیگنالی مبنی بر این امر به برد الکترونیکی مکانیزم گیت فرستاده می‌شود.
  3. در مرحله بعد برد الکترونیکی دستور باز شدن درب را به موتور دستگاه و آهنربای الکترومغناطیس ارسال می‌کند. سپس چرخ گردان باز شده و میله‌های مسدودکننده را می‌چرخاند تا کاربر بتواند وارد لاین شده و با فشردن موانع از مسیر مورد نظر عبور نماید.
  4. پس از عبور شخص مجددا برد الکترونیکی دست به کار شده و سیگنالی را به موتور و آهنربای الکترومغناطیسی می‌فرستد تا میله‌های مسدود کننده در حالت قفل قرار گیرند.

مزایای گیت تردد تمام قد

گیت تردد تمام قد به دلیل مزیت‌های بی‌شمار امروزه به‌عنوان سیستم کنترل تردد در محیط‌هایی با حساسیت زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از محاسن این دستگاه می‌توان موارد زیر‌ را نام برد:

معایب گیت امنیتی تمام قد

معایب گیت امنیتی تمام قد عبارتند از:

فاکتورهای مهم در خرید گیت کنترل تردد تمام قد

به هنگام خرید گیت کنترل تردد تمام قد لازم است که پارامترهای زیر را مدنظر قرار دهید تا بتوانید این تجهیزات را متناسب با نیاز خود خریداری نمایید:

  1. ایمنی

نحوه طراحی برخی از گیت‌های تمام قد به گونه‌ای است که در صورت قطع جریان برق کاربر نمی‌تواند از آن خارج شود. لذا باید موقع خرید به عملکرد سیستم در زمان‌های اضطراری توجه کنید.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم توجه به سرعت پاسخ‌گویی گیت امنیتی یا همان نرخ تردد است. به طور کلی نرخ عبور افراد به مولفه‌های مختلفی مانند نرم افزار سیستم مدیریت، سرعت احراز هویت کاربر از طریق دستگاه اکسس کنترل، عملکرد مکانیکی و… بستگی دارد.

اجزا و قطعات انواع گیت های کنترل تردد تمام قد پس از مدتی دچار استهلاک و فرسودگی می‌شوند. بنابراین به سراغ تجهیزاتی بروید که قطعات آن‌ها از مواد اولیه باکیفیت ساخته شده باشند.

نکته بعدی که باید در نظر بگیرید، میزان مقاومتی است که گیت تمام قد در برابر ضربات احتمالی دارد. علاوه‌برآن لازم است که بدنه، میله‌های محافظتی، شاسی و سایر بخش‌های سیستم یکپارچگی مطلوبی با یکدیگر داشته باشند تا در برابر ضربه دوام بیاورند.

از آنجا که میله دوار گیت وزن سنگینی دارد، باید استحکام کافی داشته باشد تا در حالت ثابت بدون لرزش در جای خود قرار گیرد.

خرید گیت کنترل تردد تمام قد با گارانتی و خدمات پس از فروش باعث می‌شود که خیال شما از بابت بروز مشکلات احتمالی آسوده شود. به همین دلیل شرکتی را برای خرید برگزینید که محصولات خود را همراه با گارانتی ارائه دهد.

قیمت گیت های اکسس کنترل تمام قد باید با بودجه سازمان مربوطه هم‌خوانی داشته باشد؛ لذا این فاکتور مهم را نیز در خرید خود لحاظ نمایید.

مروری بر آنچه خواندید

گیت کنترل تردد تمام قد نوعی سیستم امنیتی با ارتفاع زیاد است که از یک شاسی به همراه چند ردیف میله مسدودکننده تشکیل شده است. این مدل گیت که به نام گیت نظامی هم معروف است، تمام فضای عبور محل مورد نظر را پوشش می‌دهد. پرسنل نیز تنها با کشیدن کارت یا سایر روش‌های احراز هویت می‌توانند از آن عبور کنند.

به این نوشته امتیاز دهید
شرکت افق فرا ویژن