افق فراویژن؛ ارائه دهنده انواع سیستم‌های حضور و غیاب،  کنترل تردد و گیت‌های کنترل تردد  برای حضور و غیاب  و  حضور  و غیاب آنلاین

دوربین تشخیص پلاک خودرو

دوربین‌های تشخیص پلاک خودرو

دوربین تشخیص خودکار پلاک خودرو (ANPR) محصولی است که در حال حاضر درخواست زیادی برای نصب آن وجود دارد و این افزایش تقاضا با توجه به اهمیت تخلفات و جرایم رانندگی، در حال رشد است. تکنولوژی ANPR به طور کامل در محدوده دانش شرکت های نصب تجهیزات امنیتی و نظارتی قرار دارد. اگر نیاز به سیستم حضور و غیاب دارید همین حالا با ما تماس بگیرید. توجه داشته باشید که این دوربین می‌تواند به گیت کنترل تردد وصل شود.

تکنولوژی اصلی سیستم تشخیص پلاک خودرو

اگر یک صفحه نوشتاری را در کامپیوتر خود اسکن کنید و سپس آن را در یک ویرایشگر نوشتار باز نمایید، نمی‌توانید آن را به هیچ وجه ویرایش یا تغییر دهید.

علت این است که صفحه اسکن شده از میلیون ها پیکسل تشکیل شده و برای تشخیص حروف نیاز به نرم افزار مخصوص است.

این نرم افزار که به آن تشخیص کاراکتر بصری یا (OCR) می‌گویند، می‌تواند با اسکن یک گروه پیکسل، تشخیص دهد که آیا این پیکسل ها می‌توانند یکی از حرف الفبا یا یک عدد باشند یا خیر.

بنابراین نرم افزار OCR تمامی اسناد را اسکن می کند و یک صفحه از حروف و اعداد را دقیقا مشابه آنچه که شما تایپ کرده اید ایجاد می‌کند که هر کدام می‌توانند ویرایش یا دستکاری شوند.

تشخیص کاراکتر بصری، تکنولوژی اساسی مورد استفاده در سیستم تشخیص پلاک خودرو است که قابلیت ذخیره و مرتب سازی داده ها را فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط: اپلیکیشن ساعت زنی تحت وب

سیستم های ANPR نیاز به نوع خاصی از دوربین ها دارند و باید در بعضی پارامترهای مهم تنظیم شوند که در ادامه شرح خواهیم داد.

وقتی یک وسیله نقلیه نزدیک دوربین می‌شود، نرم افزار یک سری عکس های پشت سر هم می گیرد و آن ها را در یک فایل ذخیره می‌کند.

هنگامی که پلاک برای نرم افزار OCR اسکن شد و شماره پلاک به کد نوشتاری و عددی تبدیل شد، در یک لیست نگهداری می‌شود.

در این لیست شباهت ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. این تکنولوژی را می‌توان در انواع دستگاه‌های حضور و غیاب ایرانی و خارجی مشاهده کرد.

رفتار نور بازتاب شده

برای توضیح برخی از تکنولوژی های بیشتر در ثبت موفقیت آمیز ANPR ما باید به رفتار نور توجه کنیم. قانون اساسی نور این است که زاویه تابش برابر با زاویه بازتاب است.

با این حال، پلاک های خودرو در بسیاری کشورها دارای ویژگی خاصی هستند که به عنوان RETRO-REFLECTIVE شناخته می‌شود.

سطح این پلاک ها با صدها نیمکره کوچک پوشیده شده اند که باعث می شود نور به منبع منعکس شود. این همان تکنولوژی است که در لباس ایمنی و نشانه های شبرنگ استفاده می‌شود.

مهم نیست که در چه جهتی نور حرکت می کند، نور همیشه بازتاب می‌شود و قابل مشاهده است.

استفاده از نور مادون قرمز برای سیستم تشخیص پلاک خودرو

اگر یک دوربین استاندارد یا رنگی برای خواندن شماره پلاک بکار گرفته شود، باید در شرایط متنوعی از نور مثل روز، شب، نور خورشید، نور پس زمینه، چراغهای جلو و غیره بتواند عملکرد درستی از خود نشان دهد.

بنابراین ما به نیاز توسعه دوربین های ویژه برای ضبط و ثبت مستمر داده های پلاک ها داریم.

دوربین باید به طیف مادون قرمز تا حداقل ۸۵۰ نانومتر حساس باشد. بعد از آن باید یک فیلتر برای محدود کردن قسمت قابل رویت طیف نور مجهز شود.

لنز آن یک عدسی دستی کاملا باز است که سرعت شاتر را روی یک هزارم ثانیه تنظیم می‌شود.

در نهایت یک منبع مادون قرمز باید در مجاورت دوربین قرار گیرد.

بنابراین، با بهره گیری از ویژگی های RETRO-REFLECTIVE شماره پلاک، نور از منبع نور به طور مستقیم به دوربین منعکس می‌شود. تنها نور مادون قرمز، بدون هیچ گونه نور مرئی یا دیگر انعکاسها دیده می‌شود.

بنابراین عکس بدون جزئیات به جز شماره پلاک، سیاه است. سپس نرم افزار OCR تصویر را به کد قابل استفاده تبدیل می‌کند.

این روند در روز و شب به همین صورت انجام می گردد.

سرعت خودرو و نرخ ذخیره سازی تصویر

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در تشخیص پلاک خودرو، نظارت و وسعت ناحیه تحت پوشش دوربین هاست.

دو عامل مهم که مرتبط با سرعت وسیله نقلیه است، وجود دارد.

یکی از آنها نرخ عکسبرداری نرم افزار  و عامل دوم سرعت پردازنده است. با پردازنده های مدرن امروزی این عملیات به سرعت و دقت انجام خواهد شد.

سرعت یک وسیله نقلیه سواری را ۵۰ کیلومتر بر ساعت در نظر بگیرید که معادل ۱۳.۵ متر بر ثانیه است. یک دوربین معمولی ۲۵ فریم در ثانیه تولید می‌کند و سرعت شاتر معمولا یک پنجاهم ثانیه است.

در یک پنجاهم ثانیه، وسیله نقلیه ۰.۲۷ متر (۲۶۸ میلی متر) مسیر طی می کند. این باعث می‌شود تصویر تاری گرفته شود و مشکلاتی برای تبدیل OCR ایجاد گردد.

به همین دلیل سرعت شاتر باید یک هزارم ثانيه باشد، که در این صورت خودرو فقط ۰.۰۱۳ متر (۱۳.۴ میلی متر) طی خواهد کرد.

همین استدلال در هنگام تلاش برای گرفتن تصاویر متحرک با یک دوربین ۳۵ میلی متری نیز وجود دارد. این مسئله هنگامی که وسیله نقلیه به طور مستقیم به سمت دوربین می‌آید اهمیتی ندارد اما موضوع، زمانی که وسیله نقلیه به صورت زاویه دار با دوربین قرار می‌گیرد، مهم تر می‌شود.

سیستم جامع کنترل تردد خودرو مبنتی بر سیستم های کارت بدون تماس و برد بلند و پلاک خوان طراحی شده است. در نرم افزار کنترل تردد خودرو نیز امکانات متعددی برای پارکینگ‌ها و همچنین مراکزی که نیاز به شناسایی پلاک خودرو دارند وجود دارد. در حالت کلی پس از ثبت پلاک گیت کنترل تردد ماشین باز می‌شود.

در صورت نیاز به شماره و کسب اطلاعات بیتر در این خصوص می توانید با شکاره 02145892 و یا از طریق فروشگاه اینترنتی افق فراویژن استعلام قیمت بگیرید .

به این نوشته امتیاز دهید

یک پاسخ

  1. سلام، یه سوال داشتم، چه شکلی می‌شه دوربین‌هایی که برای تشخیص پلاک خودرو هستن رو دور زد؟ یعنی به روشی می‌شه کاری کرد که این دوربین‌ها به اشتباه بیفتن یا به نوعیی بشه هکشون کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب
آخرین بلاگ های فراویژن