افق فراویژن؛ ارائه دهنده انواع سیستم‌های حضور و غیاب،  کنترل تردد و گیت‌های کنترل تردد  برای حضور و غیاب  و  حضور  و غیاب آنلاین

اسکنر اثر انگشت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نحوه کارکرد اسکنر اثر انگشت و تکنولوژی اثر انگشت

اسکنر اثر انگشت ابزاری است که برای اسکن اثر انگشت فرد استفاده می‌شود. اثر انگشت هر فرد مختص همان شخص است و این ویژگی می‌تواند برای اسکنر های اثر انگشت عاملی برای شناسایی و اهراز هویت فرد باشد. استفاده از اسکنرهای اثر انگشتی در دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی یکی از بهترین و مناسب‌ترین راهکارهایی است که به وسیله آن می‌توان ورود و خروج افراد را ثبت کرد. اسکنرهای اثرانگشتی را می‌توان زیرمجموعه‌ای از دستگاه ساعت زنی بیومتریک دانست. با شرکت افق فراویژن همراه باشید.

روش های شناسایی و اهراز هویت با حسگر اثر انگشت

در سال های اخیر حسگر اثر انگشت از نظر برنامه های کاربردی با فن آوری بالا و سیستم های بیومتریک تا حد زیادی بهبود یافته است.

در اسکنرهای اثر انگشت، اثر انگشت کارکنان اسکن شده و خطوط متقاطع و پایانه های اثر انگشت با سوابق ثبت شده در پایگاه داده تطبیق داده می شود و درست مانند سیستم کنترل تردد، به این وسیله ورود و خروج کارکنان ثبت می گردد.

سنسورهای اثر انگشت گوناگونی در دستگاه های حضور و غیاب به کار می رود که شامل سنسورهای نوری، خازنی، اولترا سوند و حرارتی برای گردآوری عکس های دیجیتالی از اثر انگشت در این دستگاه ها می شود.

کاربرد اسکنر اثر انگشت

اسکنرهای اثر انگشت برای احراز هویت و شناسایی اثر انگشت افراد به کار می روند. دستگاه هایی که اثر انگشت را می خوانند برای احراز هویت امنیتی قابل اطمینان می باشند.

از حسگرهای اثر انگشت در موارد زیر استفاده می شود:

  • گوشی های تلفن هوشمند
  • دستگاه های حضور و غیاب
  • قفل های دیجیتالی

کاربرد اسکنر اثر انگشت در دستگاه های حضور و غیاب

  • یکی از مهم ترین استفاده ها از اسکنر اثر انگشتی در دستگاه‌های حضور و غیاب می باشد. قبل از اختراع این فن آوری به دستگاه ها ورود و خروج افراد به صورت دستی و سنتی با قلم و کاغذ و یا از طریق رمز عبور و کارت صورت می گرفت که معایب خیلی زیادی داشت.
  • مثلا احتمال داشت کارمندی کارت ورود را در خانه جا بگذارد و یا کارمندان با هم سیستم را فریب داده و به جای هم کارت بزنند. اما ثبت اثر انگشت احتمال این گونه تقلب ها ا حتی المکان کاهش داد.
  • همچنین حسگرهای اثر انگشتی در بانک‌ها و سیستم ثبت احوال به کار می رود و در سیستم اداره پلیس از اسکنر اثر انگشت برای ثیت هویت مجرمان استفاده می شود.

مزایای استفاده از اسکنرهای اثر انگشتی مبتنی بر سنسور اثر انگشت

  • ثبت دقیق . حضور و غیاب کارکنان با دقت بالایی توسط اسکنرهای اثر انگشت ثبت می گردد.
  • صرفه جویی در وقت. حضور و غیاب کارکنان با اسکنرهای اثر انگشت تا حد زیادی در زمان ثبت حضور و غیاب صرفه جویی می کند.
  • محدود نمودن دسترسی. با استفاده از اسکنرهای انگشتی می توان محدودیتی در دسترسی به برخی از اتاق های شرکت ایجاد کرد و ساعت های شیفت را مشخص می کند.
  • معایب استفاده از اسکنرهای اثر انگشتی مبتنی بر سنسور اثر انگشت
    اگرچه حسگرهای اثر انگشت مزایا و کاربردهای زیادی در تکنولوژی ها و برنامه های دیجیتالی دارند معایبی نیز شامل آنها می شود:
  • هزینه. اسکنرهای اثر انگشت اغلب گران قیمت بوده و ممکن است توسط پایگاه داده های بیومتریک هک شوند.

تکنیک های تشخیص اثر انگشت

با استفاده از تجزیه و تحلیل و مقایسه برجستگی های اثر انگشت می توان اثر انگشت افراد را شناسایی نمود. اسکنرهای اثر انگشت از اولین اسکنرهایی بود که به صورت اتوماتیک در شرکت ها و ادارات مورد استفاده قرار گرفت.

انواع اسکنر اثر انگشت

چهار نوع اسکنر اثر انگشت وجود دارد:

  • اسکنر نوری
  • اسکنر ظرفیت
  • اسکنر اولتراسونیک
  • اسکنر حرارتی

اینگونه اسکنرها اثر انگشت شخص را جمع آوری نموده و آن را با پایگاه داده مطابقت می دهد.

کدام نوع اسکنر اثر انگشت بهتر از همه است؟

اسکنرهای اولترا سونیک از جدیدترین و پیچیده ترین نوع اسکنرهای اثر انگشت می باشند که می توانند اسکن سه بعدی از اثر انگشت تهیه کنند. این تکنولوژی در بعضی تلفن های هوشمند به کار می رود.

اسکنر اثر انگشت چه چیزی را اندازه می گیرد؟

امروزه اسکنرهای خازنی اثر انگشت رواج بیشتری دارند و در تلفن های هوشمند به چشم می خورند. اسکنرهای اثر انگشت با استفاده از رسانایی بدن انسان یک میدان الکترواستاتیک و تصویر دیجیتالی ایجاد می کنند و به این وسیله اثر انگشت شما را اندازه گیری می نمایند.

اگر حسگر اثر انگشت خراب شود چه کار کنیم؟

ایراد نرم افزاری

خرابی حسگرهای اثر انگشت احتمالا در اثر عمل نکردن سنسور اثر انگشت افراد به علت مشکلات اپلیکیشن حضور و غیاب نصب شده بر روی دستگاه می باشد و این موضوع مانع عملکرد صحیح سیستم اسکن اثر انگشت می گردد و در عملکرد آن اختلال ایجاد می کند.

ایراد سخت افزاری

از جمله دیگر مشکلات اسکنرهای اثر انگشت عملکرد ضعیف سنسور اثر انگشت آنها می باشد که غالبا به این علت به وجود می آید که فرد به مشکلات پوستی از جمله از بین رفت شیارهای اثر انگشت در اثر فعالیت فیزیکی با دست یا کار با مواد شیمیایی برخورده است و به اشتباه تصور می کند اسکنر اثر انگشت خراب شده است.

البته بعضی اوقات حسگر هم خراب می شود و این به علت عمر مفید این دستگاه ها و مشکلات به وجود آمده در مورد سنسورهای اثر انگشت در اثر نوسانات برق، اتصالی شدن برق داخلی و تضعیف سنسورها می باشد.

یکی دیگر از دلایل کار نکردن اسکنر اثر انگشت، رطوبت دست یا کثیف بودن آن است. رطوبت دست یا کثیفی انگشتان و روغنی بودن آنها باعث عمل نکردن دستگاه اسکنر اثر انگشت می شود. برای حل این مشکل دستان خود را با آب و صابون بشویید و تمیز کنید و آنها را خشک کنید بعدا مجددا انگشت تان را روی دستگاه قرار دهید تا اسکنر به درستی هویت شما را شناسایی کند.

امروزه آنقدر استفاده از اسکنرهای اثر انگشتی رونق پیدا کرده که بعید است مدل‌هایی از آن را ندیده باشید. در این مقاله قصد ما این است که شما را با انواع اسکنر اثر انگشتی آشنا کنیم.

اسکنرهای اثر انگشتی به طور معمول به سه دسته اسکنر اثر انگشتی نوری یا اپتیکال، اسکنر خازنی و اسکنر اثر انگشتی اولتراسونیک یا فراصوتی دسته بندی می‌شوند.

قبل از هر چیز برای شناخت هرچه بهتر اسکنرهای اثر انگشتی بد نیست ببینیم که اسکنر اثر انگشتی چیست و چه کاربردهایی دارد. البته استفاده از سامانه حضور و غیاب انلاین می‌توانید مدیریت کارمندان خود را به بهترین نحو انجام دهید.

اسکنر اثرانگشتی چیست؟

این دسته از اسکنرها که از معمول‌ترین انواع اسکنرهای احراز هویت هستند، در سال 1995 میلادی از سوی شرکت تامسون سی اس اف وارد بازار شدند.

ابتدا از این اسکنرها در سازمان‌های امنیتی و پلیسی مثل اف بی آِی استفاده شد، اما خیلی زود از این فناوری در بانک‌ها، ثبت احوال و از همه مهم تر در دستگاه‌ ساعت زن اداری انگشتی هم بهره گرفته شد.

دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی از انواع دیگر محبوب‌ترند و در بسیاری از ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها با اسکن اثر انگشت، در واقع خصیصه‌های بیولوژیک انسان را کپی و در حافظه خود ضبط می‌کنند.

بر همین اساس قادرند اثر انگشت فرد را در دیتابیس خود قرار داده و ورود و خروج او را ثبت کنند. فناوری منحصر به فردی که خیلی سریع جای دستگاه‌های کارت زن را گرفت.

کاربرد اسکنر اثر انگشتی

مهمترین کاربرد اسکنر اثر انگشتی در دستگاه‌های حضور و غیاب است. پیش از ورود این تکنولوژی به این دستگاه‌ها به طور معمول ورود و خروج افراد به ادارات یا به صورت دستی و سنتی، یا از طریق رمز عبور و کارت انجام می‌شد. همه این روش‌ها معایب بسیاری داشتند.

مثلا کارمند ممکن بود کارت خود را جا بگذارد. و از آن بدتر اینکه کارمندان می‌توانستند سیستم را فریب داده یا به جای دیگران کارت بزنند. اما ثبت اثر انگشت امکان تقلب کردن را به حد زیادی از بین برد.

از اسکنر اثر انگشتی همچنین در بانک‌ها و سیستم ثبت احوال هم استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از ادارات مثل اداره پلیس از این سیستم برای ثبت هویت افراد و به خصوص مجرمان استفاده می‌کنند.

انواع اسکنر اثرانگشتی

امروزه در دستگاه‌های ثبت اثر انگشت از اسکنرهای مختلفی استفاده می‌شود. به طور کلی سه دسته اسکنر اپتیکال، اسکنر خازنی و اسکنر اولتراسونیک از معمول‌ترین انواع اسکنرهای اثر انگشتی هستند. در ادامه با طریقه کار، مزایا و معایب هر یک از این اسکنرها آشنا می‌شویم.

اسکنر اثرانگشتی اپتیکال (نوری)

شاید قدیمی‌ترین نوع اسکنرهای اثر انگشتی همین اسکنرهای نوری باشند. این اسکنرها قادرند شیارهای اثر انگشت را با نور LED روشن کرده و از طریق یک حسگر اپتیکال الگوی آن را بخوانند.

فرآیند کار این اسکنرها دقیقا شبیه به دوربین عکاسی است و آن‌ها از طریق عکسی که از اثر انگشت شما برداشته‌اند، می‌توانند در مراجعات بعدی شما را شناسایی کنند.

این روش معایبی هم دارد. مثلا می‌توان اسکنر را با تصویری با کیفیت از اثر انگشت فریب داد. این موضوع به طور کامل اثبات نشده است.

همچنین در هوای سرد هم با کاهش رطوبت پوست ممکن است دستگاه در تشخیص اثر انگشت دچار مشکل شود و شما مجبور باشید بارهای متعدد انگشت خود را روی حسگر قرار دهید تا شما را بشناسد. با این حال بسیاری از سیستم‌های حضور و غیاب ادارات از همین دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

اسکنر اثرانگشتی خازنی

نوع دیگر حسگرها، اسکنرهای اثر انگشتی خازنی هستند. از این حسگرها در بسیاری از گوشی‌های هوشمند هم استفاده می‌شود. مدل کار این اسکنرها به این صورت است که با انتقال جریان الکتریکی بین پوست و خازن قادرند اثر انگشت شما را تشخیص بدهند.

البته جالب است بدانید که این حسگرها در دستگاه‌های حضور و غیاب خیلی کاربردی نبودند. چون این حسگرها خیلی زود آسیب می‌بینند و به راحتی می‌توان آن‌ها را از کار انداخت. در برخی ادارات کارمندان با کشیدن تیغ روی حسگر باعث می‌شدند تا حسگر از کار بیافتد.

نحوه عملکرد این اسکنرها هم به این صورت است که با قرار دادن انگشت روی آن بار الکتریکی ذخیره شده در خازن‌ها تغییر کرده و در نتیجه اثر انگشت شناسایی می‌شود.

اسکنر اثر انگشتی اولتراسونیک

حسگرهای فراصوت (Ultrasonic) از نسل‌های جدیدتر اسکنرهای اثر انگشتی هستند. این حسگرها دقت بسیار بالاتری نسبت به دو نمونه قبلی دارند. این اسکنر برای ثبت اثر انگشت پالس‌هایی را با امواج فراصوتی به سطح اثر انگشت ارسال می‌کند و پالس بازتابی به حسگر الگوی اثر انگشت فرد را مشخص می‌کند.

شاید پیچیده بیاید، اما این کار خیلی سریع و دقیق انجام می‌شود. امواج فراصوتی بازتابی از سطح انگشت به خوبی برآمدگی و شیارهای سطح انگشت را نشان داده و الگوی اثر انگشت را دوباره سازی می‌کنند.

باتوجه به اینکه اسکنر اولتراسونیک از جدیدترین و مدرن‌ترین انواع اسکنرهاست، دقت بسیار بالاتر و امنیت بسیار بیشتری دارد.

به همین دلیل است که امروزه اداراتی که تمایل دارند از سیستم حضور و غیاب اثرانگشتی استفاده کنند، بیشتر از سیستم‌های حسگر اولتراسونیک استقبال می‌کنند. با این وجود همچنان اسکنر اولتراسونیک هم معایبی دارد که البته نسبت به دو نوع قبلی این معایب خیلی کمتر است.

سرعت این سنسورها تا حدی نسبت به سنسورهای قبلی کمتر است و به همین دلیل برای شناسایی اثر انگشت نیاز به زمان بیشتری دارند. این موضوع باعث می‌شود به خصوص در سازمان‌هایی که تعداد کارمندان زیادی دارند ثبت اثر انگشت و حضور و غیاب افراد با مشکلات زیادی همراه باشد.

از طرفی سنسورهای اسکنرهای اثر انگشتی فراصوتی خیلی حساس هستند و برای ثبت اثر انگشت نباید مانعی بین انگشت و دستگاه وجود داشته باشد.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: انواع برنامه حضور و غیاب

نتیجه گیری؛ چه نوع اسکنر اثر انگشتی بهتر است؟

در این مقاله با انواع اسکنر اثر انگشتی و مزایا و معایب آنها آشنا شدید. به طور کلی می‌توان گفت که اسکنر اثر انگشتی خوب اسکنری است که متناسب با نیاز شما تهیه شده باشد.

شما می‌توانید به دلخواه یا از اسکنر اثر انگشتی اولتراسونیک یا از نوع اپتیکال استفاده کنید. همچنین انواع خازنی آن هم می‌تواند در بسیاری از موارد برای سازمان یا کار شما مفید باشد. با این حال اسکنرهای فراصوتی خیلی مدرن‌تر هستند و امروزه از آن‌ها بیشتر در ساخت دستگاه‌های حضور غیاب اثر انگشتی استفاده می‌شود. بهترین و عالی‌ترین خدمات را از شرکت افق فراویژن بخواهید.

سنسور اثر انگشتی، سنسور خازنی، سنسور پلیمری، سنسور نوری چند مدل سنسور است که در دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی به کار می‌رود.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب
آخرین بلاگ های فراویژن